1- ایده بازار چیست؟
2- چرا باید به ایده بازار اعتماد کنم؟
3- ایده چیست؟
4- ایده بازار برای پرورش ایده ای که دارم و تبدیل آن به یک کسب و کار سودآور چه امکاناتی در اختیارم قرار می‌دهد؟
5- ایده‌بازار تخصصی چیست؟
6- صورت مسئلۀ ایده‌بازار تخصصی فناوری و تجهیزات ورزشی چیست؟
7- چرا باید در رویداد ایده‌بازار شرکت کنم؟
8- چه ایده‌هایی می‌توانند در ایده‌بازار تخصصی فناوری و تجهیزات ورزشی شرکت کنند؟
9- چه ایده‌هایی شانس بیشتری برای برگزیده‌شدن دارند؟
10- وضعیت مالکیت معنوی ایده‌ها در این رویداد چگونه است؟
11- در صورتیکه ایدۀ من ثبت نشده باشد، آیا می‌توانم آنرا به ایده بازار ارسال کنم؟

1- ایده بازار چیست؟ up
ایده بازار رویدادی کم سابقه در ایران است که به پیشنهاد معاونت فناوری پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با هدف افزایش توانایی و روحیه کارآفرینی و ایده پردازی و همچنین ارتباط موثر و شفاف بین ایده پردازان و صاحبان صنعت و سرمایه مطرح گردید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ایده بازار عمومی به سایت ایده بازار به نشانی www.ideasbazaar.ir مراجعه فرمایید.
2- چرا باید به ایده بازار اعتماد کنم؟ up
ایده‌بازار رویدادی است که توسط معاونت فناوری پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات به عنوان یک نهاد دولتی و رسمی برگزار می‌شود. نهاد برگزار کننده ایده‌بازار یک نهاد تجاری، خصوصی و یا با اهداف تجاری نیست. بلکه نهاد علمی – آموزشی و فناوری در فضای پژوهشی با سطح اعتبار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات است. از این جهت، ایده‌بازار می‌تواند قابل اعتمادترین رویداد در نوع رویدادهای طرح ایده و ارتباط صاحبان ایده با صاحبان صنعت و سرمایه و بخش خصوصی باشد. سازوکار، اعتبار و غیرتجاری بودن منشا ایده بازار، و اینکه این رویداد در فضای پژوهشگاه برگزار می‌شود، خود می‌تواند به عنوان تضمین کننده سلامت ارتباط میان صاحبان ایده و صاحبان صنعت و سرمایه مطرح شود. این موارد همگی در رویداد های ایده بازار عمومی یا تخصصی ای که در رویدادهای قبلی برگزار گردید، قابل مشاهده است.
3- ایده چیست؟ up
ایده در حقیقت یک طرح ذهنی است. شاید بتوان ایده دادن را اولین گام برای حل یک مشکل یا برآورده کردن یک نیاز دانست. به عبارت دیگر ایده، ساده‌ترین راه حلی است که انسان در برابر یک مسأله یا نیاز، به آن فکر می‌کند. به بیان دیگر، ایده مبتنی بر تفکری است که به این سئوالات پاسخ دهد :چه کنیم؟ چرا؟ چگونه؟ برای چه کسانی؟پیش نیازها چیست؟ در یک تعریف ساده، هرآنچه برای حل یک مسئله، به ذهن می‌رسد را ایده می گویند، صرف نظر از این‌که به چه میزان عملی، کاربردی و یا منطقی باشد. به بیان دیگر، ایده؛ فکر یا پیشنهاد جدید و با ارزشی است که هنوز تبدیل به محصول و یا کسب و کار نشده است.
4- ایده بازار برای پرورش ایده ای که دارم و تبدیل آن به یک کسب و کار سودآور چه امکاناتی در اختیارم قرار می‌دهد؟ up
ایده بازار فرصتی برای شما فراهم می‌آورد تا ایده خود را پرورش دهید و به جمع ایده های برتر برسید تا بتوانید ایده تان را بهتر ارائه کنید و داوران و سرمایه گذاران را مجاب کنید که ایده شما ایده برتر است. ما برایتان سرمایه گذار و مشاور پیدا میکنیم تا ایده تان را به یک کسب و کار دانش بنیان و درآمدزا تبدیل کنید.
5- ایده‌بازار تخصصی چیست؟ up
ایده‌بازار تخصصی، ایده‌‌بازاری است که در یک زمینه یا رشتۀ تخصصی مانند فناوری و تجهیزات ورزشی، برگزار می‌شود و تفاوت آن با ایده‌بازار عمومی در یک تخصصی و محدودبودن دامنۀ موضوع ایده‌ها است. به‌عنوان مثال، دومین دورۀ ایده‌بازار تخصصی مهندسی پزشکی، در زمینۀ ایجاد کسب‌و‌کار در حوزۀ مهندسی پزشکی است و آنچه پیش ‌روی شما است نخستین رویداد ایده‌بازار در حوزه تخصصی فناوری و تجهیزات ورزشی است.
6- صورت مسئلۀ ایده‌بازار تخصصی فناوری و تجهیزات ورزشی چیست؟ up
هر دوره از ایده بازار با یک صورت مسئله اصل و چند صورت مسئله فرعی مواجه است که برای ایده پردازان طرح می‌شود و ایشان در راستای پاسخ به این صورت‌مسئله ایده‌های خود را به رویداد ارسال می‌کنند. صورت مسئلۀ این دوره به شرح زیر است: « ایده نوآورانه شما در زمینه ساخت تجهیزات نرم افزای و سخت افزاری در حوزه علوم ورزشی که نهایتا منجر به کسب و کار سودآور و پایدار می شود چیست؟ ». صورت‌مسئله‌های تخصصی‌تر که توسط حامیان اعلام خواهد شد متعاقباً به اطلاع طراحان خواهد رسید.
7- چرا باید در رویداد ایده‌بازار شرکت کنم؟ up
ایده‌بازار رویدادی است فرهنگی-ترویجی که می‌تواند برای ایده‌پردازان جنبه اقتصادی نیز داشته باشد بنابراین شرکت در رویداد ایده‌بازار برای طراحان و ایده‌پردازان علاوه بر اینکه می‌تواند باعث شناسایی و شناساندن فرصت‌های شغلی و ارتباطی بسیار مفید باشد، می‌تواند در صورت برتری ایده‌ها نیز به فرصتی اقتصادی تبدیل شود که در وهله اول به صورت دریافت جایزه و کمک هزینه تولید باشد و در ادامه جذب سرمایه از سوی تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران این صنعت باشد.
8- چه ایده‌هایی می‌توانند در ایده‌بازار تخصصی فناوری و تجهیزات ورزشی شرکت کنند؟ up
تمام ایده‌هایی که به کارآفرینی در حوزۀ فناوری و تجهیزات ورزشی مرتبط می‌شوند می‌توانند در این رویداد شرکت کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر به محورهای رویداد در سایت ایده بازار مراجعه نمایید.
9- چه ایده‌هایی شانس بیشتری برای برگزیده‌شدن دارند؟ up
برگزیده‌شدن یا نشدن یک ایده در مرحله اول، تا زمان اعلام نتایج بررسی ایده‌های ارسالی توسط کمیته علمی، مشخص نیست. با این حال با توجه به پرسش مطرح شده در ایده بازار تخصصی فناوری و تجهیزات ورزشی، ایده‌هایی که دارای شرایط زیر باشند شانس بیشتری دارند: نوآورانه و قابل اجرا باشند. جنبه‌های ورزشی، فرهنگی و آموزشی بیشتری را پوشش دهند. دارای یک طرح تجاری کسب و کار اولیه باشند. یعنی به صورت مختصر روش کلی تجاری سازی ایده مطرح شده باشد.
10- وضعیت مالکیت معنوی ایده‌ها در این رویداد چگونه است؟ up
مالکیت معنوی برای ایده‌های اولیه و خام تعریف نمی‌شود. مطابق قوانین ثبت اختراع و طرح کشوری و جهانی، یک ایده برای ثبت باید به طرح قابل اجرا، اختراع یا محصول قابل ارائه تبدیل شود. ایده بازار اطلاعات و آموزش لازم برای تبدیل ایده‌های شما به طرح‌های قابل اجرا و محصول قابل ثبت را در کنار یک فضای امن و سریع جهت عملی شدن ایده‌های شما فراهم می‌آورد. این مجموعه برنامه‌های ایده بازار، بهترین راه برای حفظ مالکیت معنوی ایده‌های شما را در عمل ارائه می‌کند و در ضمن برگزاری یک دوره آموزشی ثبت ایده و مالکیت فکری ایده های منتخب را خواهد داشت.
11- در صورتیکه ایدۀ من ثبت نشده باشد، آیا می‌توانم آنرا به ایده بازار ارسال کنم؟ up
برای طی مراحل اولیه نیازی نیست ایده ثبت شده باشد. اما همانطور که می‌دانید ثبت ایده‌ها دلیلی بر کیفیت طرح‌ها است؛ بنابراین این موضوع می تواند یک امتیاز برای شما محسوب شود اما در صورتیکه ایده شما ثبت نشده باشد و در صورتیکه جزء منتخبین رویداد باشد، می‌توانید آنرا پیش از روز رویداد با حمایت ایده‌بازار ثبت کنید.